De beste voorstelling die je in je ganse leven hebt gezien als je een voetbalveld aan lijntjes bij elkaar gesnoven hebt. Dat is de harde niet mis te verstane kritiek aan het adres van de Duitse choreograaf Arco Renz. Een dragqueen die letterlijk glitters van de jurk verliest tijdens zijn act. 4 Van de zes dansers die al na een minuut op het podium geen klein beetje staan te zweten, neen, ze staan te lekken! Een danstaal die wel erg repetitief is, waar na een half uur al alle elementen op zijn en Renz de volgende veertig minuten nog nauwelijks iets aan toevoegt,... Alles is plastic en kunst-matig lijkt dan ook het credo van deze voorstelling. Net als de plastic stoel, reepjes die het doek vormden, en de kledij. Qua niveau een kunstinstelling als deSingel onwaardig, flirtend met amateurisme. Dat was Coke kort samengevat. Een voorstelling met – letterlijk ook – een geurtje aan (die plastic!).
Hedendaagse dans in het dagelijkse leven van Manilla, in de Filippijnen, wordt er nauwelijks ondersteund. Eigenlijk heeft het land ook geen klassieke danstraditie. Vandaar ook dat de hoofdstad Manilla het moet hebben van folkloristische dans, klassiek ballet, Amerikaanse moderne dans én vooral ook de entertainmentsector (videoclipdans, enz.)
Dat was het uitgangspunt van Renz die het folkloristische eerder achterwege laat (al zitten er wel elementen in de choreo van Coke) en dus vooral veelvuldig refereert naar wat de entertainmentsector doet en dat door de blender haalt met hoekige, scherpe bewegingen die aan gevechtsport zoals tai chi doen denken. Dat maakt dat Coke noch een artistiek product van hoge kwaliteit geworden is, noch een goed entertainmentproduct. De originele muziek van Marc Appart dreunt stevig door de luidsprekers (die bassen!) van de Theaterstudio. In die mate dat we ons afvragen waarom er alweer geen oordopjes voorzien werden voor het publiek. Doorheen zijn compositie komt ook even een Filippijnse folksong door de speakers die de travestiet in kwestie mag lippen: Waray Waray over levendige, ondeugende vrouwen. Gespierde vrouwen ook zo voorziet de Amerikaanse actrice en jazz-zangeres Eartha Kitt het ook van commentaar: “The women of waray waray have muscles of steel, and we can fight any battle, but our kisses are as sweet as wine”.
De bewegingen in Coke zijn vaak zo banaal (ronddraaien, bukken, links en rechts met de voeten sjotten) of onderstrepen dan weer sensualiteit en seks (op handen en voeten snelle pompbeweging met buik op en neer maken, glijden met de handen over de borsten, via de navel , tussen de benen om vervolgens de benen te betasten, tot het wijd spreiden van benen, dan weer de derrière ostentatief naar het publiek richten,... dat het vaak ons de wenkbrauwen doet fronsen en al dat gedoe gewoon op den duur sierlijk verveelt. Beyoncé en co waren dan misschien niet ver weg in de acts, maar datgene wat te zien is in de commerciële travestietenclubs van Antwerpen moet wellicht niet onderdoen voor deze voorstelling…
< Bert Hertogs >
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
03OCT
Janet Jackson
Sportpaleis Merksem
18OCT
Aaron Blommaert
Het Depot Leuven
08MAR
Whitney
Stadsschouwburg Antwerpen
08DEC
Onze Jordaan
Chasse Theater Breda
16MAR
Malle Babbe
Chasse Theater Breda
30APR
Tate McRae
Lotto Arena Merksem
01MAY
Dave Matthews Band
Vorst Nationaal Brussel
01MAY
Kung-Fu
Stadsschouwburg Antwerpen
03MAY
De Miskenden
CC Brasschaat
03MAY
Prins Arthur V
Stadsschouwburg Sint-Niklaas
04MAY
CQ
CC Kapellen
04MAY
We Have a Dream
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
04MAY
Kiss The One We Are
deSingel Antwerpen
26APR
Rhythm Of The Dance ★★★★
Stadsschouwburg Antwerpen
25APR
Mamamanie ★★★★1/2
DE Studio Antwerpen
24APR
The Fall Guy ★★
Kinepolis Antwerpen
22APR
Abigail ★★★1/2
Kinepolis Antwerpen
20APR
Ravensbrück ★★★★★
MAS Antwerpen
20APR
Magdalena ★★★★1/2
Blikfabriek Hoboken
19APR
Prins Arthur V ★★★
DE Studio Antwerpen